Wanhoop - Ary Scheffer

Wanhoop
Dordrechts Museum, legaat Cornelia Marjolin-Scheffer, 1899
1824
Het schilderij Wanhoop van Ary Scheffer draagt een titel die de emotionele lading perfect samenvat. Toen ik het werk voor het eerst bekeek, werd ik overvallen door een gevoel van herkenning en somberheid. Pas daarna las ik de titel en besefte ik: Ja, dit is wanhoop.
De vrouw in het schilderij vormt onmiskenbaar het middelpunt. De kille, natte achtergrond, geschilderd in ijzige tinten, staat in schril contrast met haar aanwezigheid, die een zekere zachtheid en warmte lijkt uit te stralen. De kunstenaar stuurt onze blik doelbewust naar haar, het lichtpunt in dit sombere tafereel. Juist dat contrast zet je aan het denken over wat er achter haar zachte uitstraling schuilgaat. Want hoe licht zij ook lijkt, haar gezicht spreekt van iets zwaars. Haar ogen lijken dof, haar mond gespannen, haar houding moe. Wat houdt haar in deze greep van wanhoop? Verlangt ze naar iets wat voorgoed verloren is? Voelt ze de pijn van een gemis dat haar volledig in beslag neemt? Of is het de benauwdheid van een leven waarin geen ruimte meer is om te ademen?
Scheffer laat deze vragen onbeantwoord en juist die openheid maakt het werk zo krachtig. Het biedt ruimte voor interpretatie, voor inleving. Hoeveel vrouwen kunnen zich in haar ogen herkennen en hebben zich met haar pijn verbonden?
Ongeacht de betekenis die de schilder aan haar wanhoop gaf, is het uiteindelijk onze eigen wanhoop die we in haar weerspiegeld zien.